In 2017 reisden 68,5 miljoen passagiers via Schiphol en werd er 1.752.571 ton vracht vervoerd. De luchthaven behoudt hiermee de derde plaats in Europa. Daarmee is Schiphol één van meest toonaangevende vrachtluchthavens van Europa. Maar hoe word je succesvol en wat heb je nodig om dat te blijven? Schiphol gelooft erin dat je de vrachtprocessen slimmer moet inrichten en dat je de samenwerking moet aangaan met spelers in de keten (zoals de luchtvaartmaatschappijen en afhandelaren maar ook de logistiek dienstverleners, truckers en overheidspartijen, bijv. de Douane). Het is onze rol als luchthaven om de keten partijen (ook wel onze ‘Cargo Community’ genoemd) te inspireren en uit te dagen om mee te werken aan het inrichten van een nog slimmer, transparanter en efficiënter vrachtproces. Op deze manier willen we de slimste cargo hub van Europa worden.
Het hebben van een goede vrachtmarktplaats is niet alleen goed voor de werkgelegenheid maar ook voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie. Wanneer vrachtprocessen efficiënt zijn ingericht kunnen goederen sneller hun eindbestemming vinden. Hierdoor maakt de klant eerder gebruik van luchtvracht via Nederland. Schiphol is een Mainport, een hub met 326 rechtstreekste bestemmingen in 2017. Ons netwerk biedt niet alleen veel werkgelegenheid in de regio (25% van alle luchtvaartactiviteiten is vracht gerelateerd) maar zorgt ook voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven en versterkt de Nederlandse positie in de internationale handel.